Melkzuur en lactaat

Home / Disciplines / Sportgeneeskunde / Melkzuur en lactaat

Hoe ontstaat lactaat?

STAP 1: AEROBE GEBIED
Om een spier te laten aanspannen is energie nodig. Deze energie komt o.a. vrij door de afbraak van koolhydraten tot o.a. glucose. Deze glucose wordt ook weer afgebroken en daarbij komt melkzuur vrij. Deze hoeveelheid melkzuur (lactaat) is afhankelijk van de intensiteit en de duur van de inspanning. Bij lichte inspanningen wordt melkzuur ook door de zelfde spieren afgebroken. Dit is het aerobe gebied.

STAP 2: STEADY STATE
Als de intensiteit van de inspanning wordt opgevoerd zal er meer melkzuur worden geproduceerd dan de spieren zelf kunnen afbreken en het lactaat komt in de bloedbaan terecht en wordt o.a. in de lever afgebroken. Zolang er sprake is van een evenwicht tussen productie en verbranding van lactaat spreken we van een steady state.

STAP 3: ANAEROBE GEBIED
Als de intensiteit van de inspanning verder wordt opgevoerd zal de hoeveelheid lactaat ook toenemen en kan het lichaam het lactaat niet meer volledig verbranden. Er ontstaat melkzuurophoping waardoor de spiercellen verzuren en de spiervezels minder goed gaan samentrekken. Dit is het anaerobe gebied.

Lactaat en anaerobe drempel

Het aerobe-anaerobe overgangsgebied wordt gezien als een maat voor het uithoudingsvermogen, het is in feite het maximale aerobe uithoudingsvermogen.

Inspanningen onder de anaerobe drempel (aerobe gebied) kunnen lang volgehouden worden, terwijl inspanningen met een intensiteit boven deze drempel (anaerobe gebied) snel gestaakt moeten worden. Door de lactaatopstapeling neemt de zuurtegraad van het bloed en de spieren immers toe, wat de prestaties negatief beïnvloedt. Er kan dan kramp ontstaan. Inspanningen in anaerobe gebieden kunnen interessant zijn maar uitsluitend voor verstandig getrainde paarden !

Tijdens een zeer precies inspanningsprotocol, kan de anaerobe drempel bepaald worden d.m.v. de lactaatwaarde in het bloed. Het bloed wordt meteen en makkelijk geanalyseerd door een draadloos apparaat.